Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Sykehuset tar i bruk selvbetjent registrering og betaling

Sykehuset Telemark tar i bruk selvbetjent ankomstregistrering og betaling for pasienter på Øre-Nese-Hals poliklinikken.

Publisert 17.10.2023
Sist oppdatert 31.10.2023
En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Eirik Skaland, Berit Elsebutangen, Vibeke Rystad Maiken Iselin Høgli og Heidi Glenna Mjaaset.

​Nå registrerer du din ankomst på mobil eller nettbrett. Alle pasientene som har poliklinisk time, skal fra nå av sjekke inn selv og ikke henvende seg i resepsjonen.  7. september innførte sykehuset selvinnsjekk og betaling på Øre-Nese-Hals poliklinikken i Skien. 
- Vi er svært glade for nå å kunne tilby ankomstregistering og betaling  på poliklinikken. Vi har opplevd at pasienter har glemt timen sin. Med den nye løsningen vil pasienten motta info to timer før de har avtale», sier sekretær Berit Elsebutangen. 
- For pasienter som trenger assistanse er selvsagt resepsjonen alltid tilgjengelig, legger Elsebutangen til. 
- Hvis pasienten registrerer mobilnummeret sitt får de fortløpende sms hvis det skulle være forsinkelser. Det gjør at de slipper å sitte på venterommet, men heller kan oppholde seg andre steder på sykehuset. Løsningen er fortsatt under utprøving og vi ser at det er behov for å gjøre noen justeringer før vi kan bredde løsningen til resten av sykehusets poliklinikker, sier prosjektleder Vibeke Rystad

God pasientflyt

Etter endt sykehusbesøk kan pasienten betale med vipps eller faktura, og trenger ikke å gå til ekspedisjonen før man forlater sykehuset. Hvis man ikke tar et aktivt valg på betalings SMS, vil vi automatisk sende ut faktura todager etter behandling. Faktura vil være gebyrfri. 
Selvinnsjekk og betaling er en del av en regional løsning i Helse Sør-Øst. Etter hvert som den kommer på plass vil løsningen gjøre arbeidsflyten bedre for alle ansatte på sykehuset. Ved at alle kan se hvor pasienten er i behandlingsforløpet, kan de ulike avdelingene samkjøre pasientbehandlingen. Dette sparer tid både for ansatte og pasienter, og sørger for god pasientflyt. 


Hvilken betydning har dette for deg som pasienten?

Når pasienten får tildelt time på poliklinikken får de innkallingsbrev og SMS-varsel som før. Det som er nytt, er at pasienten nå får SMS med ankomstregistreringslenke to timer før avtalen.
- Vi ser at mange er skeptiske til å trykke på lenken, men dette er helt trygt, sier Heidi Glenna Mjaaseth. Når pasienten har kommet til sykehuset kan de registrere sin ankomst ved å trykke på lenken i SMS  på sin smarttelefon. Innlogging på smarttelefon krever at du har med BankId.  Alternativt kan du registrere din ankomst på et nettbrett på poliklinikken.
​Pasienten får en referansekode etter registrering som består av to bokstaver og to tall. Referansekoden finner man igjen på skjermen på venterommet. Når behandler kaller inn til timen, vil det varsles på både telefon og på ventesoneskjerm hvilke rom pasienten skal gå til. 
Etter timen får pasienten en SMS med betalingslenke.