Imponerende resultater på Barne-og ungdomsklinikken
Det siste året har Barne- og ungdomsklinikken ved Sykehuset Telemark iverksatt systematisk forbedringsarbeid med kvalitetsforbedring for å redusere ventetider og bedre tilgjengeligheten på Barnepoliklinikken. Resultatene er slående: Ventelistene er betydelig redusert, klinikken har ingen fristbrudd lenger og ventetiden for ny-henviste pasienter er halvert.
Ventetider og utfordringene knyttet til det er et høyaktuelt tema i det norske helsevesenet for tiden. Det gjelder selvsagt også for Sykehuset Telemark. Barne- og ungdomsklinikken har iverksatt systematisk forbedringsarbeid for å løse disse utfordringene og har oppnådd svært gode resultater. Det overordna målet har vært å møte pasientenes behov der avdelingen benytter ressursene på best mulig måte samtidig som medarbeiderne ivaretas.
- Klinikken satte seg to hovedmål i dette arbeidet: Reduksjon av ventelister med færre fristbrudd og en bedre arbeidshverdag for medarbeidere. Kort og godt handler det om en riktig pasient - på riktig sted - til riktig tid - der vi oppnår mer ved å jobbe enklere,ikke mer, forklarer klinikksjef Ansgar Berg.
Vi løser utfordringene sammen
- Den kliniske hverdagen er kompleks og består av mange elementer som påvirker hverandre gjensidig. Vi mener at personale som står nærmest pasientene er best I stand til å vurdere hvor det er behov for forbedringer i tjenesten, poengterer Berg.
Gjennom å involvere medarbeidere, ledere og primærhelsetjenesten i workshops, på seminarer og fagkvelder har avdelingen systematisert hvordan poliklinikken fungerer og kartlagt hvor det er behov for og potensiale til forbedringer. Arbeidet har vært med på å skape et felles bilde for hvordan den kliniske hverdagen ser ut for de ulike medarbeidere og for pasientene som igjen er en forutsetning får å jobbe videre med forbedringsarbeidet.
- Sammen har vi prioritert de tiltakene som ble vurdert som mest effektive. Ved å synliggjøre resultatene slik at alle ser at forbedringsarbeidet utgjør en forskjell merker vi økt engasjement hos medarbeidere og ledere, sier han.
Organisering av forbedringsarbeid i kliniske mikroteam
For å sikre forankring og skape delaktighet i gjennomføringen har avdelingen valgt å organisere forbedringsarbeidet i kliniske mikroteam.
- Klinisk mikrosystemtenkning er en god måte å organisere forbedringsarbeidet i klinikken. I tillegg er det et godt hjelpemiddel for å få god kvalitet i tjenesten og skape bedre arbeidsvilkår for medarbeiderne, forklarer avdelingsleder Jorunn Halsen. Klinikken har ikke bare identifisert tiltak for å nå målene, men også hvordan de skal jobbe sammen for å komme dit. De opprettet flere kliniske mikroteam:
- Tavlemøte poliklinikken
- Mikroteam inntak
- Mikroteam-rydding av ventelister
- Fagspesifikke mikroteam.
Hver morgen starter med et kort tavlemøte på poliklinikken. Her står pasientsikkerhet og riktig pasienter i forløp i fokus. Teamet treffes regelmessig for diskusjon og justeringer.
Arbeider mer systematisk og tverrfaglig
Da arbeidet startet, hadde avdelingen 144 fristbrudd i løpet av en måned når det gjelder gruppen rettighetspasienter. Nå er avdelingen nede i ingen fristbrudd.
- Det har blitt utført en betydelig innsats fra alle medarbeidere. Vi har lagt vekt på at det ikke er mulig å arbeide raskere, men vi kan arbeide enklere, mer tverrfaglig og mer strukturert, sier klinikksjef Ansgar Berg.
Tidligere klarte ikke avdelingen å gi time innenfor fristen til nesten halvparten av pasienter i forløp. Dette er pasienter som står på venteliste og trenger oppfølging, men som ikke har mottatt nødvendig oppfølging innen fastsatt tid.
- På det verste lå vi på over 45 prosent som ikke hadde fått time innen tiden. Nå er vi kommet ned i under 8 prosent, forteller Halsen og peker på tettere samarbeid med fastlegene som en av hovedforklaringene.
- Vi samarbeider mye tettere med fastlegene nå. I dag får langt flere pasienter medisinsk behandling hos fastlegene i samråd med barneavdelingen her hos oss, forklarer avdelingsleder.
Prioriterer pasientene som trenger å være her
For ett år siden ble mer eller mindre samtlige henvisninger fra allmennlegene tatt inn i spesialisthelsetjenesten. Kun 8 prosent ble avvist. Nå er dette tallet rundt 25% og mer i tråd med andre Barne- og ungdomsklinikker i Norge.
- Vi avviser langt flere pasienter nå sammenliknet med tidligere. Vårt hovedfokus er å gi riktig pasient riktig behandling. Da må vi prioritere de pasientene som trenger å være her. En del av de som står på venteliste hos oss kan få både bedre og raskere behandling hos fastlegen sin.
Les mer om forbedringsarbeid ved Barne- og ungdomsklinikken Sykehuset Telemark.