Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Det er viktig at pasientene møter opp

Første halvår i år var det 5745 pasienter som ikke møtte til timen sin ved Sykehuset Telemark. Totalt gjaldt dette 111 000 pasienter i hele Helse Sør-Øst. – Det vil være til stor hjelp hvis flere pasienter møter opp til avtalt tid, sier klinikksjef og stedfortreder for administrerende direktør Torhild Fredheim.

Publisert 31.07.2024
Torhild Fredheim, klinikksjef for Kirurgisk klinikk
Torhild Fredheim, Klinikksjef for kirurgisk klinikk og stedfortreder for administrerende direktør

De seks første månedene i år var det nesten 141 000 konsultasjoner ved Sykehuset Telemark, og 4,1 prosent av pasientene møtte ikke til timen sin. Totalt i Helse Sør-Øst var disse tallene henholdsvis 2,9 millioner konsultasjoner og 3,9 prosent som ikke møtte opp.  
– Dessverre er det fortsatt mange som ikke møter, og det betyr at vi ikke får behandlet så mange pasienter som vi kunne gjort, sier Torhild Fredheim. 

Hun mener det er ekstra viktig at pasientene møter som avtalt i tiden som kommer. 
– Nå skal sykehusene jobbe videre med å redusere ventetidene, og det blir satt av ressurser for å klare det. Da er det avgjørende at også pasientene stiller opp, mener Torhild Fredheim. 

– Det er viktig at pasientene forstår hvor viktig det er at de møter opp, og sykehusene har blant annet innført systemer hvor de minner pasientene på timen sin, sier Fredheim.
Hun er klar over at det ikke alltid passer med en oppsatt time, men da er det viktig at pasientene sier ifra hvis de ikke kan møte.
– Meld fra så tidlig som mulig hvis det ikke er mulig for deg å møte til avtalt tid. Da kan vi innkalle andre pasienter som trenger behandling, ansatte får gjort jobben sin, og vi får utnyttet utstyret vårt på en bedre måte, sier Fredheim.

Tallene totalt i Helse Sør-Øst viser at selv om det fortsatt er mange pasienter som uteblir fra timen sin, har det likevel vært en liten bedring de siste årene. Første halvår i 2022 var det 4,3 prosent som ikke møtte, og i fjor var tallet for samme periode 4,1 prosent. Hittil i år har andelen sunket med ytterligere 0,2 prosentpoeng. 

– Det viser at både pasientene og de ansatte på sykehusene har blitt flinkere. Pasientene skjønner hvor viktig det er at de møter opp, og sykehusene har blant annet innført systemer hvor de minner pasientene på timen sin, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Terje Rootwelt.
Han sier at det skal lite til før sykehusene kan behandle langt flere pasienter enn i dag. – Hvis for eksempel andelen pasienter som ikke møter reduseres fra 3,9 til 3,6 prosent, utgjør det om lag 17 000 pasienter i året. Det ville bidratt betydningsfullt til å redusere ventetidene, sier Rootwelt.
De som mottar innkallingsbrev digitalt, kan avbestille eller be om endring av timeavtale på helsenorge.no. For å unngå gebyr, er det viktig å avbestille eller endre timen senest 24 timer før oppsatt tidspunkt. For at sykehusene skal få utnyttet kapasiteten sin best mulig, er det imidlertid viktig å si i fra så tidlig som mulig.

Konsultasjoner og ikke møtt - første halvår 2024

Tall for antall konsultasjoner og ikke møtt – første halvår 2024
Konsultasjoner og ikke møtt - første havlår 2024

Andel ikke møtt - første halvår (2023 og 2024)

Diagram, søylediagram: Andel ikke møtt første halvår (2023 og 2024)
Andel ikke møtt - første halvår (2023 og 2024)