Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Avrusning fra benzodiazepiner

Avrusning på institusjon innebærer medikamentelle, medisinske, miljøterapeutiske og sosiale tiltak for å hjelpe deg å komme igjennom avrusnings- og abstinensfasen ved benzodiazepinavhengighet. Du får tilbud om opphold i et skjermet miljø med individuelle tiltak for akkurat din tilstand.

Benzodiazepiner er angstdempende midler og sovemidler. Disse legemidlene er avhengighetsskapende, og hvis de brukes over noe tid kan det være vanskelig å slutte med dem uten hjelp.

Personer som innlegges med avhengighet av benzodiazepiner har ofte samtidig bruk av og avhengighet til andre rusmidler. I tillegg viser studier at en høy andel har samtidig psykisk lidelse. Innleggelse i institusjon, spesielt i startfasen av avrusning fra benzodiazepiner kan bidra til en grundig kartlegging av omfang av misbruk og være en viktig del av en nedtrappingsplan.

Helsedirektoratets retningslinjer for avrusing fra rusmidler og vanedannende legemidler

Tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelproblemer (TSB) omfatter tilbud om døgnbehandling, dagbehandling og polikliniske tjenester.  

Hvem kan henvise?

Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) kan komme fra:
•Sosialtjenesten / NAV
•Barneverntjenesten
•Fastlege / allmennpraktiserende lege
•Privatpraktiserende legespesialist
•Lege ved andre deler av spesialisthelsetjenesten
•Lege i fengselshelsetjenesten
•Annet helsepersonell som har rett til å henvise til spesialisthelsetjenesten   

Hva skal henvisningen inneholde?

Henvisningen skal danne grunnlaget for vurderingene som skal gjøres. Det er derfor viktig at den inneholder mest mulig komplett informasjon om pasienten og forhold rundt denne.  

Henvisningen skal inneholde følgende informasjon:  

  • Personopplysninger  (navn, adresse, fødselsnummer, telefon)
  • Familieforhold / sosial status
  • Sysselsetting / trygdestatus
  • Utestående dommer / planlagt soning
  • Historikk rusproblematikk, inkludert tidligere behandling og beskrivelse av dagens situasjon
  • Historikk og vurdering av psykisk- og somatisk helse
  • Medisinering
  • Mål for iverksatt / planlagt habilitering / rehabilitering
  • Involverte instanser, inkludert beskrivelse av samarbeidsrelasjoner
  • Vurdering av rett til Individuell Plan
  • Samtykke til innhenting av relevante opplysninger
  • Relevante epikriser
  • Forslag til type tiltak
  • Vurdering av om det er behov for avrusing for å kunne gjennomføre behandling

Spørsmål om henvisning?

Ved henvisning til nasjonalt pasientforløp se:
Helsedirektoratet - Henvisning og start - rusbehandling (TSB) 

Ved behov for råd og veiledning i forbindelse med henvisning kan henviser ta kontakt med

Poliklinikk TSB på tlf. 35 00 35 87.

Se også:
Helsedirektoratets retningslinjer for avrusing fra rusmidler og vanedannende legemidler

Hvem kan henvise?

Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) - nasjonalt pasientforløp kan komme fra: 

  • Sosialtjenesten / NAV
  • Barneverntjenesten
  • Fastlege / allmennpraktiserende lege
  • Privatpraktiserende legespesialist
  • Lege ved andre deler av spesialisthelsetjenesten
  • Lege i fengselshelsetjenesten
  • Annet helsepersonell som har rett til å henvise til spesialisthelsetjenesten

Sjekkliste for henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)

Opplysninger i tillegg til personalia, tidligere sykdommer og oppdatert medisinliste:

  1. Start med en setning om hvorfor pasienten henvises og om pasienten henvises til poliklinikk eller døgn
  2. Aktuelt:
    • Tilstandsbildet nå med symptomer, funksjon og tentativ diagnose
    • Rusanamnese - rusmiddel, inntaksmåte, rusens funksjon, eventuelle overdoser
    • Voldsrisikovurdering
    • Resultat av eventuelle rusmiddelprøver
    • Tidligere utredning og behandling gjennomført i førstelinjetjenesten
    • Tidligere utredning og behandling gjennomført i spesialisthelsetjenesten - legg ved eventuelle epikriser
    • Resultat av screeningsverktøy som f.eks. AUDIT og DUDIT
    • Psykisk helse
    • Suicidalitetsvurdering der det er relevant
    • Pasientens ønsker og motivasjon
    • Om spørsmål om førerkort er tatt opp med pasienten
  3. Somatisk status, helseopplysninger og en oppdatert medikamentliste
  4. Bakgrunnsopplysninger:
    • Familiesituasjon og bosituasjon, eventuelt omsorg for barn
    • Nettverk og ressurser
    • Utdannelse og arbeid (info om ev. sykmelding), økonomi
    • Kontaktopplysninger til samarbeidspartnere
    • Samtykkeerklæring for innhenting av opplysninger fra andre samarbeidspartnere og eventuelt tidligere behandling
    • Soning og eventuelt utestående dommer
  5. Henviser sin vurdering

 

 

Før

Du bør lage deg en oversikt legemiddelinntaket ditt den siste tiden, slik at de medisinske og miljøterapeutiske tiltakene kan tilpasses ditt behov på best mulig vis. Har du tidligere erfaringer med avrusning, og vet hva som fungerer best for deg, er det også viktig å informere din behandler om dette. I noen tilfeller kan det være aktuelt å starte nedtrappingen hjemme med poliklinisk veiledning. Dette vil eventuelt din behandler og din lege kunne samarbeide om.

Avdelingen/enheten som skal behandle deg vil ta kontakt med din fastlege/henviser, men det er ønskelig at du informerer oss om eventuelle kroppslige eller psykiske plager du ønsker at vi skal vite om eller forsøke å hjelpe deg med.

Veldig mange gruer seg til avrusningen og sliter med egenmotivasjonen før innleggelsen. Dette er noe vi kan hjelpe deg med, så si fra om dette.

Hvis du lurer på noe, kan du når som helst ta kontakt med oss.

Trenger du transport til samtale/innleggelse, les mer på pasientreiser.no

Under

I brevet du fikk fra behandlingsstedet står det sted og tidspunkt for oppmøte til innleggelse. Nylig inntak av rusmidler er ingen hindring for å møte til avtalt tidspunkt, da vi kan ivareta deg i den formen du er i.

Når du kommer til avdelingen tas du imot av helsepersonell, og du undersøkes av lege ved ankomst. Legen trenger nøyaktig informasjon om siste tids inntak slik at den medikamentelle delen av avrusningsbehandlingen kan gjøres så skånsom som mulig.

Du vil sammen med legen sette opp en plan for nedtrapping på benzodiazepiner. Hvilke legemidler som brukes vil kunne variere mellom de ulike behandlingsstedene, men baseres på anbefalinger i Nasjonal faglig retningslinje for avrusning fra rusmidler og vanedannende legemidler.

Nedtrappingsplanene er individuelle, og varigheten av nedtrappingen kommer an på hvor mye du har inntatt den siste tiden og hvor lenge misbruket har pågått. Anbefalingene er at prosessen skjer over tid, slik at noe kan gjøres mens du er innlagt, og noe kan gjøres etter utskrivelse med god støtte og planlegging.

Abstinensproblematikk vil kontinuerlig bli overvåket av helsepersonell den første tiden ved hjelp av anerkjente verktøy. Disse målingene vil hjelpe deg og legen til å sammen finne en best mulig nedtrappingsplan.

Du vil få tilbud om tilrettelagte miljøterapeutiske tiltak som kan være med på å avhjelpe abstinensplager i denne fasen. Lengden på innleggelsen vil variere ut fra tidligere inntak av rusmidler og en individuell vurdering.

Etter

Avrusning er som regel den første delen av et lengre behandlingsforløp. Videre behandling og eventuell oppfølging etter oppholdet vil enten avklares før du kommer eller i løpet av behandlingen.

Vi kommuniserer med fastlege og eventuelle andre du vil ha bruk for når det gjelder oppfølging etter oppholdet, for eksempel kommunal oppfølgingstjeneste, legemiddelassistert rehabilitering (LAR), apotek, ruskonsulent, rusteam og lignende. Informasjon som videresendes gjøres kun med tillatelse fra deg.

Vi kan være behjelpelig med å formidle kontakt med likemannstiltak og andre tilbud som kan være til støtte for deg etter behandlingen for eksempel Anonyme alkoholikere (AA), Anonyme narkomane (NA) og lignende.

Kontakt

  • Kontakt Poliklinikk TSB

    Oppmøtested

    Hvor du skal møte opp står i innkallingsbrevet ditt. 

    Besøkstider

    • I dag 08:00 - 15:30
    • Mandag 08:00 - 15:30
    • Tirsdag 08:00 - 15:30
    • Onsdag 08:00 - 15:30
    • Torsdag 08:00 - 15:30
    • Fredag 08:00 - 15:30
    • Lørdag STENGT
    • Søndag STENGT
    Bygg 7 i Skien

    Bygg 7 i Skien

    Ulefossvegen 60

    3710 Skien

    En bygning med et stort skilt foran seg

    Kragerø

    Gamle Kragerøvei 32

    3770 Kragerø

    Sykehuset Telemark, hovedbygning Notodden

    Notodden

    Henrik Wergelandsgate 9

    3675 Notodden

    Praktisk informasjon

    ​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. ​

    Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

    Ved manglende oppmøte hvor du ikke har gitt beskjed i god tid i forveien blir du fakturert for et gebyr. 

    Les mer om ege​nandeler, frikort og ev. gebyrer ved manglende oppmøte​



  • Kontakt Avrusning døgn - seksjon

    Oppmøtested

    Vi holder til i 1.etg. i bygg 1 på sykehusområdet i Skien. Bygget ligger på nordsiden av Ulefossvegen.

    Besøkstider

    • I dag 18:00 - 19:00
    • Mandag 18:00 - 19:00
    • Tirsdag 18:00 - 19:00
    • Onsdag 18:00 - 19:00
    • Torsdag 18:00 - 19:00
    • Fredag 18:00 - 19:00
    • Lørdag 18:00 - 19:00
    • Søndag 18:00 - 19:00
    Bygg 1 i Skien, sett fra parkeringsområdet

    Bygg 1 i Skien

    Sykehuset Telemark, Ulefossvegen 56, bygg 1

    3710 Skien

    Transport

    Nettbuss har avganger fra Landmannstorvet i Skien og fra jernbanestasjonen. 

    Nettbuss ved lokal rute M3 stopper i Ulefossvegen, midt mellom somatisk og psykiatrisk side ved sykehuset i Skien.

    Farte, Nor-Way Bussekspress og Vy har flere avganger som stopper ved sykehuset. For mer informasjon om rutegående tilbud, bruk reiseplanleggeren til:

    Farte

    Nor-Way

     Vy

     

    Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter.

    Se informasjon på www.helsenorge.no/pasientreiser om rettigheter og hvordan søke om dekning av reiseutgifter, eventuelt få rekvirert transport dersom du har krav på dette. 

    Helseekspressen er Pasientreisers transporttilbud på strekningen fra Telemark gjennom Vestfold til Oslo, for de pasientene som har helsemessig behov for tilrettelagt transport, og som har rekvisisjon for reisen. 

    Se rutetider på helsenorge.no 

    Les mer om pasientreiser og Helseekspressen på om pasientreisetilbudet

     

     

    Praktisk informasjon

    ​Ta med deg

    Vekkeklokke, gode sko, turtøy for all slags vær og toalettsaker

    Dagsrutiner og aktiviteter

    Timeplan

    08.15 – 09.00 Frokost
    09.00 - 09.30  Morgenmøte 
    10.00 – 10.30 Daglig gåtur
    10.00 – 14.00 Tur hver onsdag
    11.30 – 12.00 Lunsj
    15.00 – 16.00 Middag
    17.00 – 18.00 Aktiviteter
    18.00 - 19.00 Besøkstid
    19.30 – 20.00: Kveldsmat

    Ro i avdelingen fra kl. 23.00.

    Hvis du strever med å sove, vil nattpersonalet hjelpe deg med dette.

    Dørene til avdelingen vil være låst.

    Farlige gjenstander skal leveres til personalet.

    Besøkstid og samarbeid med pårørende

    Besøkende er velkommen. Det er visittid fra kl. 18.00 – 19.00.  Vi legger spesielt til rette ved besøk av barn. Ellers kan du motta besøk i eget besøksrom og i kafeen i bygg 5. Vi ønsker et godt samarbeid med deg og dine pårørende.

    Medisiner

    Medisiner som du har med hjemmefra leveres inn, eventuelt legges igjen hjemme. Du får alle medisinene du trenger på avdelingen.

    Permisjoner

    Avtaler om permisjoner gjøres med terapeuten din.

    Bruk av rusmidler

    Bruk av alkohol eller andre rusmidler er ikke tillatt.

    Dersom vi avdekker bruk av rusmidler, vil det få konsekvenser for din videre behandlingsplan.

    Telefonbruk

    Du vil få anledning til å ha din egen mobiltelefon under oppholdet.

    Journal

    Du har rett til å lese din egen sykehusjournal. Dette gjøres ofte sammen med terapeut. Snakk med din lege eller psykolog dersom du ønsker dette.

    Epikrise

    Epikrise fra oppholdet sendes den som har henvist deg, hvis ikke annet blir avtalt. Epikrisen sendes også til fastlegen.

    I Skien er det kafé og kiosk i vestibylen, inngang via hovedresepsjonen.

    Det er mulig å betale med Vipps.​

    Ordinær åpningstid 

    ​​Mandag – fredag kl. 08:00 – 19:00, alle hverdager

    Lørdag og søndag:​ kl. 11:00 - 18:00

    Helligdager/røde dager: kl. 09:00 - 16:00​

    Avvikende åpningstid jul og nyttår 2024/2025

    Julaften, 24. desember: klokken 09:00 - 13:00

    1.juledag, 25. desember: klokken 09:00 - 15:00

    2.juledag, 26. desember: klokken 09:00 - 15:00

    Romjul, 27. desember - 30. desember: klokken 10:00 - 18:00

    Nyttårsaften, 31. desember: klokken 09:00 - 13:00

    1.nyttårsdag, 1. januar 2025: klokken 09:00 - 15:00

    Mandag - fredag: kl.08.00 - 14.00.
    Lørdag, søndag og helligdager/røde dager: Stengt.​

    Det er mulig å betale med Vipps.

     

    ​Kartutsnittet er hentet fra google maps og påført byggnummer. Se også kart på google maps.

     

    Kart over sykehusområdet i Skien, nord for Ulefossvegen med byggnr og parkering inntegnet.



     

    ​Sykehuset Telemark oppfordrer alle besøkende om å lese skiltingen ved parkeringen nøye.

    Det er Aimo Park som driver parkeringsordningen i Skien, i Porsgrunn er det Park nordic. 

    ​Priser i Skien​ og Porsgrunn

    kr 9 per påbegynt halvtime.

    kr 85 per døgn.

    Ved behov for lengre opphold kan du kjøpe parkering for inntil 14 dager. Dette koster 340 kroner.Se mer informasjon 14 dagers parkering lenger ned på siden.

    Du må betale parkeringsavgift på hverdager, mandag til fredag, hele døgnet. Det er gratis parkering i helgene, fra fredag kl. 24.00 til søndag kl. 24.00. Det er også gratis parkering på helligdager og offentlige høytidsdager.​

    ​Betalingsordning i Skien 

    Kjøretøyets registreringsnummer blir registrert av et kamera ved all inn- og utkjøring til sykehusområdet i Skien. Det innebærer at du ikke trenger å registrere kjøretøyets registreringsnummer når du parkerer. 
    ​Det er gebyr for alle kjøretøy med registreringsskilt. Det betyr at det også er gebyr for parkering av motorsykler og mopeder.​
     

    Inntil 14-dagers parkering

    ​I Skien kan du enten henvende deg i hovedresepsjonen og betale der.  Eller du kan benytte EasyPark-appen. Etter å ha startet en parkering i appen kan du velge takstprodukt 486810 i appen.​


    Skilt som viser de ulike betalingsordningene
     
    Betal til betalingsautomat ved avreise
    Ved bruk av parkeringsautomaten må du registrere kjøretøyets​ registreringsnummer når du skal dra fra sykehuset.​ 
     
    Betaling på nett ​

    Betal via nettsiden, Online betaling, innen 48 timer.

     
    Faktura
    Hvis du ikke betaler til automat eller på nett innen 48 timer, vil du få faktura i posten for den tiden du har parkert, samt et fakturagebyr på 49 kroner.
     
    Automatisk betaling  
    Registrer deg og ditt kjøretøy for automatisk trekk​ for raskere og enklere parkering. Påløpt avgift trekkes automatisk på registrert betalingskort ved utkjøring.
     
    Betaling via app
    Benytt app fra Aimo Park eller EasyPark. Husk å aktivere kameraparkering i "appen".
    Mer om Aimo Park
    Se Aimo parks​ nettside​​ om parkeringsordningen ved Sykehuset Telemark i Skien.
     
    ​Ved denne løsningen vil ingen få parkeringsbøter på grunn av manglende betaling. 
     

    ​Betalingsordning i Porsgrunn 

    ​Du må registrere bilens registreringsnummer i betalingsautomaten når du parkerer. 

    Ved bruk av kort betaler du kun for tiden du har stått parkert, dersom kortet settes inn i automaten igjen før du drar fra parkeringen. 

    Når du blir bedt om det må du registrere bilens registreringsnummer i betalingsautomaten. ​

    Det er også mulig å benytte en parkeringsapp på mobil. ​​​

    ​El-bil

    Det er ladeplasser for el-bil på parkeringsplassen ved Tannklinikken i Skien. Ladestasjonene er eid og drevet av det eksterne firmaet Fortum.

    ​​MC og moped

    MC og moped må benytte samme parkeringstilbud som for bil.

    ​Blodgivere

    Det er gratis parkering for blodgivere på reserverte plasser. Du må registrere bilnummeret når du kommer til blodbanken for å få gratis parkering. 

    ​Forflytningshemmede

    Forflytningshemmede parkerer gratis, med parkeringskort fra kommunen.

    Det er kameraregistrering av bilens registreringsnummer i Skien. Eventuelle parkeringstillatelser for forflytningshemmede (HC-bevis) blir ikke registrert av kamera. Pasienter og besøkende må derfor vise fram HC-kort i hovedekspedisjonen, eller ved annet oppmøtested, for å få fritak for avgift.​

    ​Andre unntak fra avgift i Skien

    Drosjer 

    ​Drosjene skal ikke betale avgift dersom levering og henting av passasjerer skjer i løpet av tjue minutter. Drosjene må betale avgift hvis de er innenfor kamerasonen i mer enn tjue minutter (karenstid).​

    ​​​Vareleveranse til hovedlager 

    Dette skjer utenfor kamerasonen, og de slipper derfor avgift.

    ​Avfallshenting og gassleveranse

    Disse slipper avgift hvis de kjører inn og ut av kamerasonen i løpet av tjue minutter.​

    ​På sykehusområdet i Skien er det flere parkeringsområder.

    Se oversikt over områdene på www.sthf.no/praktisk-informasjon/parkeringsomrader-i-skien

    ​Denne informasjonen er til deg som har barn eller unge i familien. Du er kanskje pasient, pårørende eller forelder til et sykt barn som har søsken.

    Les mer om vårt tilbud til barn som pårørende

    Den alminnelige besøkstiden

    Ved de fleste sengeposter i Skien og på Notodden er ​besøkstiden kl.17.30-19.00 alle dager. ​

    ​Besøkstid på barsel

    På barsel er besøkstiden kun kl. 18.00 - 19.00, alle dager.

    ​Det er kun barnets aller nærmeste som kan komme i besøkstiden.

    Ved å  begrense antall personer på barsel begrenser vi også risikoen for infeksjoner. Dette skal bidra til at dere som nybakte foreldre får mest mulig ro, slik at dere kan bruke dagene til å bli godt kjent med barnet deres og komme i gang med ammingen.

    ​​Avdelinger uten fast besøkstid

    ​I psykiatrien er det vanligvis ingen fast besøkstid.​

    ​Ved enkelte sengeposter ber vi deg om å avtale besøkstid med personalet.

    ​Om du er syk må du ikke besøke pasienter ved sykehuset

    Syke mennesker er ekstra sårbare for smittsomme sykdommer, for eksempel forkjølelse eller influensa, og komplikasjoner av disse. Det samme gjelder om du har vært utsatt for vannkoppesmitte. For personer med nedsatt immunforsvar er vannkopper alvorlig. Ta kontakt med aktuell avdeling for nærmere veiledning.​​

    ​En del pasienter reagerer allergisk på blomster og parfyme. Vi ber om at du tar hensyn til dette. 

    ​Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. ​

    Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

    Ved manglende oppmøte hvor du ikke har gitt beskjed i god tid i forveien blir du fakturert for et gebyr. 

    Les mer om ege​nandeler, frikort og ev. gebyrer ved manglende oppmøte​



    Smittesituasjonen i samfunnet påvirker sykehusets drift og råd og retningslinjer til befolkningen.  

    Retningslinjer og tiltak kan endres raskt i tråd med smittesituasjonen. 

    Vi har derfor samlet de til enhver tid gjeldende råd, retningslinjer og tiltak på en egen side. 

    ​Se oversikt over tiltakene

    ​Fotografering og filming på sykehuset er tillatt, men alle må forholde seg til noen retningslinjer.                                    

    Les mer på www.sthf.no/praktisk-informasjon/fotografering-og-filming-pa-sykehuset

    For tilreisende pasienter som trenger overnatting presenterer vi her en oversikt over hotell i Skien, Porsgrunn og på Notodden.

    Ta kontakt med hotellet for informasjon om pris og bestilling.

     

    Sykehuset Telemark har ikke pasienthotell. 

    Hotelloversikt

    Innleggelse kan være akutt eller planlagt.
    Ved akutt sykdom eller ulykker, dvs øyeblikkelig hjelp - kan du selv eller andre ringe 113.
    Planlagt innleggelse finner sted når du en tid etter en poliklinisk vurdering på grunnlag av en henvisning/søknad fra din fastlege, legges inn for behandlingen ved sykehuset.

    Ved utskrivning fra sykehuset skal du ha en utskrivningssamtale med lege.  

    Les mer om akutt innleggelse, planlagt innleggelse og utskriving på www.sthf.no/praktisk-informasjon/innleggelse-og-utskriving  

    ​Kontrollkommisjonen er oppnevnt av Helse- og Omsorgsdepartementet ved Fylkesmannen for å være kontrollinstans overfor psykiatriske institusjoner. Kommisjonen skal sikre den enkelte pasients rettsikkerhet i møtet med det psykiske helsevernet.

    Les mer om kontrollkommisjonen på www.sthf.no/rettigheter/kontrollkommisjon-psykisk-helsevern

    ​Generelt gjelder følgende tidspunkter for måltider ved Sykehuset Telemark.

    Frokost : kl. 08.00 – 09.00
    Lunsj    : kl. 12.00 – 13.00
    Middag: kl. 15.30 – 16.30
    Kvelds  : kl. 19.00 – 21.00
    Senkvelds: tilbud til alle pasienter etter ønske

    Dersom du ønsker utskrift av din pasientjournal må du sende et skjema for å be om utskrift.

    Elektronisk forespørsel

    Dette kan du gjøre elektronisk ved å logge inn på helsenorge.no - se https://helsenorge.no/pasientjournal

    Send forespørsel som ordinær papirpost 

    , fyll ut skjemaet "Forespørsel - kopi av egen journal".

    Dersom du ønsker å registrere/endre nærmeste pårørende, fyll ut skjemaet "Registrering/endring av pårørende i egen journal".

    Du finner lenke til nedlasting av skjemaene på:
    www.sthf.no/rettigheter under overskriften innsyn i din pasientjournal

    Ved besøk på Sykehuset Telemark kan du få utlevert skjemaene i hovedekspedisjonen.

    Skjemaet fylles ut, underskrives og sendes til:

    Sykehuset Telemark
    Pasientdokumentasjon og arkiv
    Postboks 2900 Kjørbekk
    3710 Skien

    Ha med minst mulig verdisaker og penger under oppholdet på sykehuset (ringer, ørepynt, halssmykker, klokker, sedler mv).
    Pasienter som ikke kan ivareta seg selv, vil få sine eiendeler oppbevart, og utlevert ved utskriving.
    Hvilke eiendeler som skal oppbevares blir registrert i pasientsystemet, og oversikten signeres av to pleiere og pasienten selv, dersom pasienten er i stand til det.
    Tilsvarende kvitteres det i pasientsystemet at eiendelene er utlevert ved utskriving, og utleveringsskjema signeres av pasient eller pårørende i pasientens sted.

    ​Tilgang til internett på sykehuset får du via trådløs tilkobling (wifi). Du må velge "SykehusGjest" som nettverk.